شرکت های هرمی = دسیسه هرمی ۵/مرداد/۱۳۹۴

image_pdfimage_print

ادامه مطلب…شرکت های هرمی = دسیسه هرمی ۵/مرداد/۱۳۹۴

به نوشته وبلاگ بصیرت زرقان:

شرکت های هرمی = دسیسه هرمی

استفتاء از مقام معظم رهبری در خصوص شرکت ها بازاریابی

(برگرفته از وبلاگ نقد و بررسی شرکت های هرمی )

 

چند وقتی است عده ای از اهالی روستای زرقان با تطمیع ودسیسه های جذب و سخنوری فردی که دارای اطلاعات حقوقی می باشد اقدام به عضویت در شرکت بازاریابی ب… نموده اند لذا بر آن شدیم تا با یاد آوری سرگذشت اشخاصی که از همین روستا با عضویت در شرکت های گلدکوئیستی سرمایه هایشان را از دست دادند این اهالی محترم لحظه ای تامل و درنگ نمایند و به آخر کارشان بنگرند و سرمایه های خودشان که البته هم با زحمت بدست می آورند را به حلقوم این شرکت های وابسته به کمپانی های عظیم سرمایه داری نریزند و به فکر آینده خود و روستا و کشور خود باشند تا شانس پول های باد اورده.

لذا استفتاء از مقام معظم رهبری را جهت تنویر افکار عمومی در اینجا آورده ایم

سوال:

به نام خدا

بازاریابی شبکه ای چیست ؟

بازاریابی شبکه ای (نت ورک مارکتینگ ) روشی برای عرضه محصولات است که در آن تولید کننده به جای استفاده از پخش کننده ها که معمولاً حق کمیسیون بالایی برای عرضه محصولات دریافت می کنند، از طریق مشتریان خود و به صورت تبلیغ کلامی اقدام به عرضه و فروش محصولات خود می کند. در این روش معمولاً ۸۰درصد مبلغی که به عنوان کمیسیون به پخش کننده داده می شود، بین تولیدکننده و مشتری تقسیم می شود. در این روش مشتری، هم به تولیدکننده در فروش کمک می کند و هم منفعتی برای خود به دست می آورد که این منفعت می تواند به صورت یکسری تسهیلات خاص یا مبلغی معین به عنوان پاداش نقدی (پورسانت) باشد.

بازاریابی شبکه ای از حدود سال ۱۹۳۰ در امریکا آغاز به کار کرد و هم اکنون بیش از سه هزار کمپانی بزرگ و کوچک در سراسر دنیا برای عرضه و فروش محصولاتشان از این روش استفاده می کنند.

گفته می شود در حال حاضر بیش از ۴۵ میلیون نفر که اصطلاحاً به آنها نت ورکر گفته می شود، در سراسر دنیا در بازاریابی شبکه ای فعالند.

از انجا که شرکت های هرمی سابق باعث ایجاد سابقه بد ذهنی در اغلب افراد می شود ابتدا لازم می دانیم به بیان چند تفاوت اساسی بین شکل جدید بازاریابی شبکه ای (چند سطحی) با شرکت های هرمی سابق بپردازیم: ۱- قانونی بودن: ۱۱ شرکت از وزارت صنعت و معدن وتجارت پس از مصوبه سال ۸۸ این وزارتخانه اقدام به فعالیت نموده اند که فعالیت آنها توسط نهاد های ذی ربط به طور کامل کنترل شده و مورد حسابرسی قرار می گیرد.

۲- وجود کالا: در بازاریابی شبکه ای کالایی با قیمت حقیقی و نه بالاتر از قیمت بازار در معرض فروش قرار دارد و شما میتوانید برای مصرف خود و اطرافیان کالا را خریداری و از تخفیف برخوردار شوید. اما در شرکتهای هرمی سابق عملا کالایی وجود نداشت و یا در صورت وجود کالا، بهایی بسیار بالاتر از ارزش واقعی آن پرداخت می شد.

۳- در شبکه های هرمی اگر تعادل در یک شاخه حفظ نشود کل شاخه متضرر می شود. بدین خاطر اعضاء شاخه مجبورند، دقت بفرمایید ، مجبورند به هر شیوه ای متوسل شده تا عضو تازه ای را جذب نمایند. اما در بازاریابی شبکه ای افراد مختارند برای خود زیر مجموعه بیاورند.

۴- در شرکت های هرمی پرداخت حق عضویت اجباری است اما در بازاریابی شبکه ای عضویت رایگان است. یعنی فرد ابتدا مالباخته می شود و سپس برای جبران مال از دست رفته به تکاپو می افتد اما در بازاریابی شبکه ای در قبال پول پرداختی، جنس حقیقی دریافت می کند. البته شایان ذکر است که در بازار یابی شبکه ای برای مشخص شدن فعال بودن، هر عضو باید سطحی از خرید را انجام دهد تا شایستگی دریافت پورسانت حاصل از فعالیت گروه خود را داشته باشد. ۵- در شرکتهای هرمی فرد در راس هرم از سود تمام نسلهای مجموعه خود منتفع می شود اما در بازاریابی شبکه ای به گفته طراحان پلن درآمدی این موضوع در ۵ یا ۶ نسل محدود می شود.

۶- در شرکت های هرمی این امکان وجود نداشت که فردی که در سطوح پایین تر قرار دارد، درامد بیشتری از بالا دستی های خود داشته باشد، اما بر اساس پلن درامدی در بازاریابی شبکه ای این امکان به افراد داده شده است.

۷- شرکت های هرمی که باعث وارد آ مدن لطماتی به اقتصاد و جامعه می شد، اما فعالیت بازاریابی شبکه ای خدمتی بزرگ به جامعه و اقتصاد کشور در شرایط کنونی است چرا که مفاهیمی مانند ایجاد اشتغال، رونق تولید داخلی، ثروت آفرینی، حذف واسطه ها و هزینه های اضافه ناشی از نگهداری کالا، حمل و نقل و … از جمله اهداف ترویج بازاریابی شبکه ای محسوب می شود.

۸- در بازاریابی شبکه ای درآمد به دست آمده بیش از آنکه وابسته به تعداد افراد هر گروه باشد باشد،به میزان فروشی است که هر گروه در قالب یک فعالیت مستمر و تیمی به آن دست پیدا می کند.

۹- سود شرکت هایی که از بازاریابی شبکه ای قانونی استفاده می کنند، فقط از راه فروش کالایا خدمات است. در یک سیستم سالم، اگر کسی بخواهد بدون خرید جنس وارد مجموعه شود، مانعی ندارد و حق عضویت به صورت مبلغی بسیار ناچیز دریافت می شود. در بازاریابی شبکه ای سالم، اساساً چیزی به نام ضرر وجود ندارد که افراد پائین هرم متحمل شوند چون هرکس در برابر پولی که داده، کالایا خدماتی که مورد نیازش بوده را با قیمتی پائین تر از قیمت بازار دریافت کرده و حتی اگر هیچ کس را نتواند در زیرمجموعه خود قرار دهد، باز هم هیچ ضرری را متحمل نشده است. نحوه کسب در آمد در بازاریابی شبکه ای دارای مجوز:

بازاریابی شبکه ای عبارت است از ارائه خدمات واسطه گری به صورت شبکه ای به نحوی که خریداران کالانسبت به بازاریابی و جذب خریداران جدید اقدام کرده و درصدی از قیمت فروش کالابه وسیله بازاریابان زیرمجموعه شبکه متصل به خود را از صاحب کالا به عنوان پاداش یا پورسانت خدمات بازاریابی دریافت می کنند.

هر شرکت دارای طرح درامدی خود می باشد که برای نمونه طرح درامدی شرکت پنبه ریز به پیوست می باشد. پورسانت خرده فروشی+ پورسانت فروش محصولات فروخته شده توسط گروه تا هفت سطح

در یک شرکت بازاریابی شبکه ای موضوعی تحت عنوان «کار تیمی» مطرح است و این نحوۀ همکاری و کار تیمی، بازاریابی شبکه ای را از دیگر انواع فروش و بازاریابی متمایز می کند.

137360760686222

در توضیح بیشتر باید گفت که سیاست های قانونگذاران و همچنین سیاست های قراردادی و اخلاقی شرکت های بازاریابی شبکه ای، به گونه‌ای است که افراد بالاسری اعضای زیر مجموعۀ خود را آموزش مستمر و گام به گام داده و حمایت متداوم در فروش و مجموعه¬ سازی می کنند. در واقع علت استحقاق یک بالاسری جهت دریافت پورسانت از فروش زیر مجموعه خود، حمایت و آموزش مستمر آن هاست. از مهمترین سیاست هایی که شرکت ها برای عملی ساختن این مسأله به کار می گیرند می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱. واجد صلاحیت شدن: واجد صلاحیت شدن یعنی شرکت به یک توزیع¬ کننده هیچ گونه پورسانتی در ماه پرداخت نمی کند مگر این که آن توزیع¬ کننده یک حداقل فروشی در آن ماه انجام دهد. این سیاست باعث می شود که یک توزیع ¬کننده حداقل فعالیت و فروشی در ماه انجام دهد و این¬طور نباشد که صرف داشتن یک جایگاه، از فروش زیر مجموعۀ خود پورسانت دریافت کند. در واقع این سیاست باعث فعال نگه داشتن مستمر یک توزیع ¬کننده می گردد. از طرفی توزیع¬ کننده ای که خود فعال است و فروش انجام می دهد، معمولاً به حمایت زیر مجموعۀ خود نیز می پردازد.

۲. توزیع ¬کننده های فعال و قدیمی تر نسبت به توزیع کنندگان جدید از علم و تجربۀ بیشتری برخوردار هستند و این علم و تجربۀ خود را نه یک جا، بلکه به طور گام به گام به اعضای جدید منتقل می کنند. اساساً در شرکت های بازاریابی شبکه ای، مسئولیت آموزش و حمایت مستمر اعضای جدید با افراد بالاسری است و طبق قرارداد شرکت ها، بالاسری ها موظف به آموزش و حمایت مستمر زیر مجموعۀ خود هستند.

۳. در دنیای امروز بحث «کار تیمی» و بازدهی بسیار بالای آن بر هیچ مطلّعی پوشیده نیست. در کار تیمی، اعضای یک تیم، جملگی در اهداف تعیین شده به یکدیگر کمک می کنند و موفقیت یک نفر موفقیت دیگری است. در شرکت های بازاریابی شبکه ای نحوۀ عملکرد طوری است که اعضای یک تیم فروش (شامل توزیع کننده و زیر مجموعۀ وی) در فروش محصولات و مجموعه سازی همکاری تنگاتنگ داشته و یکدیگر را یاری می‌رسانند؛ چرا که موفقیت یک نفر موجب موفقیّت و منتفع شدن قطعی دیگری است.

حال با توجه به انچه در بالا بیان شد و اهمیت کسب روزی حال و مطابق به موازین شرعی از شما مرجع عالیقدر خواهشمندیم تا حکم شرعی فعالیت در چنین شرکت هایی را به طریقی به ما اعلام بفرمایید.

:پاسخ

به طور کلى بازاریابى شبکه‌اى صورت شرعی ندارد؛ و این قبیل موارد باید بر اساس قوانین مصوّب مجلس شورای اسلامی و مورد تأیید شورای محترم نگهبان باشد؛ و در صورت نبود قانون هم لازم است از طریق مجاری قانونی اقدام شود

منبع : وبلاگ بصیرت زرقان

۱۱ دیدگاه

  1. سلام خدا قوت
    خیلی خوشحالم که مدیریت محترم این وبلاگ اطلاعات بروزی رو در اختیار هموطنان عزیزشان قرار میدن، و دقدقه این رو دارن که به اهالی محترم هیچ ضرری وارد نشود. قابل تحسینه و باید قدر دانی شود.
    دوست عزیز اطلاعات فوق درباره بازاریابی شبکه ای کامل بود …..

    • ابتدا در پاسخ به موارد بالا لازم است استفتاء مقام معظم رهبری را در خصوص بازاریابی شبکه ای که مورد ادعای آقایان است دوباره ذکر نماییم:
      در این استفتاء مقام معظم رهبری حکم شرعی شرکتهای ۱۱گانه بازاریابی شبکه ای که از وزارت صنعت و معدن مجوز دارند را بیان میکنند.
      این استفتاء را میتوانید در بخش پیگیری پاسخ سایت مقام معظم رهبری با کد پیگیری a3473541181d02df مشاهده نمائید.

      متن این استفتاء بدین شرح است:

      سوال:

      با سلام
      ۱۱ شرکت به طور رسمی با مجوز وزارت صنعت معدن تجارت مشغول بازایابی شبکه ای هستند.
      سیستم درآمد زایی این شرکت ها به صورت خرید و فروش خود فرد و تیم فروشی که ایجاد کرده می باشد (نوع و پلن درآمد زایی هر شرکت متفاوت است اما به طور کلی از سود شرکت به صورت درصدی درآمد کسب می شود)
      اما بازاریابی شبکه ای نه در مجلس قانونی دارد نه طبیعتا شورای نگهبان نظری در مورد آن بیان کرده است.
      مسئله ی اصلی این است که بر خلاف کوئست هم محصول وجود دارد(محصول هم مصرفی است هم به قیمت) و جدا از بحث اشتغال زایی به تولید ملی و برند کردن آن کمک میکند.
      افراد زیادی مشغول به این کار هستند که چون مجوز وزارت را دیده اند پیش خودشان این فکر را می کنند که پس از لحاظ شرعی حلال نیز می باشد.
      آیا درآمد حاصل از این شغل حلال است یا خیر؟؟

      پاسخ:

      به طور کلى بازاریابى شبکه‌اى صورت شرعی ندارد و این قبیل موارد باید بر اساس قوانین مصوّب مجلس شورای اسلامی و مورد تأیید شورای محترم نگهبان باشد و در صورت نبود قانون هم لازم است از طریق مجاری قانونی اقدام شود. و کسب درآمد از این طریق اشکال دارد.

      دوماً آیا به نظر شما در یک روستا چند نفر هستند که بتوانند ابتدا مبلغ ۱ میلیون تومان خرید جهت عضویت داشته و سپس ماهیانه مبلغ ۳۰۰ هزارتومان خرید کنند، همچنین به گفته سردسته های این شرکت پورسانت درصورتی پرداخت می گردد که شخص ، خود و زیر مجموعه هایش نیز فعال فعال باشند، در روستاها که بسیاری از افراد درآمد ماهیانه ای ندارند و تا حدود زیادی مخرج زندگیشان از یارانه است ، چگونه بیایند و ماهانه ۲۵۰-۳۰۰ هزارتومان از شرکت مذبور خرید نمایند.
      سوم اینکه محصولاتی که خریداری می شود عمدتاً محصولاتی هستند که اهالی روستا به راحتی و با اعتماد از فروشندگان روستا تهیه می کنند، اولا دردسترس بوده و در موقع نیاز می توانند تهیه نمایند در صورتی که اهالی آیا می توانند به فروشندگان شما برای یک بسته دستمال کاغذی سفارش داده تا این سفارش در همان موقع به آنها تحویل گردد، همه محصولات عرضه شده توسط بازاریابی شبکه محصولات مورد نیاز مردم نیست و همچنین بسیاری از محصولات عرضه شده تولید خارج و وارداتی می باشد.
      یکی از بازاریابان این شرکت را عیناً مشهاده نموده ام که برای فروش یک شیشه عسل به خیلی افراد و حتی ادارات دولتی مراجعه می نمود و حتی پیشنهاد می کرد پول خرید یک شیشه عسل را هروقت داشتید بدهید، سوال؟ آیا جوانان پولشان را سر راه آورده اند که به خریدار محصول بگویند هروقت داشتی پول بده!
      در یک روستا چند نفر ظرفیت بازاریاب دارد و آیا چند نفر می توانند زیر مجموعه یک نفر شوند و ابهام دیگری که وجود دارد اینکه اگر زیمجموعه ها نتوانند زیرمجموعه ای برای خود جذب نمایند ، سود آنها چگونه محاسبه می گردد.
      به استناد نظر مقام معظم رهبری کسب درآمد از طریق اشکال دارد.

      • باسلام
        توی بازاریابی شبکه ای اصلا قرار نیست پولی ابتدا و یا بعد از ورد پرداخت شود یا خرید اجباری داشته باشد شخص. دقیقا این خلاف قانون بازاریابی شبکه ای است و وزارت صنعت و معدن قطعا جلوگیری خواهد کرد. حق با شماست و ینده هم صد درصد با نظر شما موافقم که کسی از اهالی محترم روستا نباید برای فعالیت، چنین کاری انجام دهد( یعنی مبلغ ۱میلیون خرید داشته باشد و در ماههای بعد مبلغ ۳۰۰هزار) این دقیقا بعنوان خرید اجباری محسوب میشود و خلاف است که دولت جلوی این نوع حرکتها رو میگیره. و اگر شما مراجعه کنید به سایت (http://networkmarketing.mimt.gov.ir/Forms/ActiveCorporateLists.aspx#1)
        می بینید که همان شرکتی که با این روال بین مردم مشغول فعالیت شده چندین اختار و تعلیق دارد.
        در واقع بازاریابی شبکه ای(فروش مستقیم) این اتفاق رخ میدهد که شما بعنوان یک مشتری بنا به نیاز هر کالایی وارد آن شرکت شده و خرید شخصی خود را انجام میدهید که شرکت مبلغی را بعنوان پورسانت یا تخفیف به شما میدهد و هیچ اجباری هم وجود ندارد برای این کار. و برای ثبت نام بعنوان مشتری یا نماینده فروش در هر شرکت بازاریابی اصلا نباید که مبلغی پرداخت شود. پس مطمئن باشد که اون شرکت مذکور خلاف انجام میدهد.
        در رابطه با کالای مورد نیاز مردم باز هم بنده با نظر شما موافقم. خودم اگه کالایی رو که مورد نیازم باشه از فروشگاه یا مغازه محله ی خودم میخرم.
        در واقع کالایی که توی قسمت فروش چنین شرکتهایی تعریف میشوند باید کالایی با ویژگی منحصر بفرد باشند. نه اینکه کالایی که تهیه آن از هر مغازه و فروشگاهی قابل تهیه باشد. پس کالای منحصر بفرد باید توی این تجارت قرار بگیرد.و قبول کنید که شرکتهایی که توی سبد کالاییشان دارای انواع محصولات( غذایی،دارویی، بهداشتی، لوازم خانگی، پزشکی، آرایشی و…) هستند، بدنبال سود شخصی اند تا بفکر سلامت و سود مردم.

        البته صحبت دراین باره نیاز به یک جلسه حضوری میباشه که در اولین فرصت ورودم به زرقان عزیز خدمت خواهم رسید

    • دوست گرامی بخشی از نظر شما به دلیل تبلیغ شرکت های بازاریابی و شبکه ای حذف گردید.
      نظر مراجع تقلید در خصوص بازاریابی شبکه ای:

      سوال : می خواستم نظر مراجع رو درباره بازاریابی شبکه ای بدونم .
      لطفا به این نکته توجه کنید که بازاریابی شبکه ای با فعالیت شرکت های هرمی کاملا متفات است .
      با تشکر
      پاسخ:

      پرسشگر گرامی با سلام سپاس از ارتباط تان با این مرکز.
      بازاریابی شبکه ای به نظر آیت الله سیستانی(۱) و هم چنین به نظر تمام مراجع جایز نیست.(۲)
      بازا ریابی شبکه ای شبیه کار شرکت گلدکوئیست و شرکت های مشابه با آن است که به صورت هرمی و زیر شاخه دار فعالیت می کنند . هرنوع همکاری، سرمایه گذاری و فعالیت در این نوع شرکت ها به فتوای مراجع حرام و گرفتن پورسانت جایز نیست.
      بر اساس فتوای فقها و مراجع : کسب مال از طریق عضویت در شرکت تجاری گلدکوئیست و گلدماین و شرکت های مشابه آن از جمله شرکتی که خصوصیات آن را بیان کرده اید و شبیه گلد کوئیست می باشد، در حکم یکی از عناوین زیر مندرج است: ربا، قمار، کلاهبرداری و نیزاز موارد خوردن مال به باطل و بناحق است. مبنای حرمت اکل مال به باطل قرآن کریم است.
      فتوای مراجع بدین شرح است:
      حضرات آیت الله خامنه‌ای: حکم ربا را دارد و حرام است.
      آیت الله فاضل لنکرانی: حکم قمار را دارد و حرام است.
      آیت الله وحید خراسانی: جایز نیست و حرام است.
      آیت الله اردبیلی: عمل شبهه ناک است و اجتناب شود.
      آیت الله نوری همدانی: جایز نیست و غیر قانونی است.
      آیت الله بهجت: جایز نیست و حرام است.
      آیت الله شبیری زنجانی: جایز نیست و حرام است.
      آیت الله سیستانی: جایز نیست و تصرف در پول آن حرام است.
      آیت الله صافی گلپایگانی: اشکال دارد و حرام است.(۳)
      آیت الله مکارم شیرازی:
      آیت‌الله مکارم‌شیرازی در پاسخ به استفتایی نظر خود را درباره «حکم فعالیت‌های بازاریابی شبکه‌ای با عناوین جدید» اعلام کرد.

      به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، متن سوال و پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است:

      «سوال

      نظر حضرتعالی در مورد فعالیت‌های اقتصادی به صورت بازاریابی شبکه‌ای که تحت عناوین جدید و با تغییراتی در روش اجرا، رایج گردیده و بعضا مدعی اخذ مجوزهای قانونی هستند، چیست؟

      پاسخ

      تنها در صورتی که بازاریابی به صورت شبکه‌ای و زیر مجموعه‌ای نباشد و سود حاصله فقط به بازاریاب اول تعلق گیرد اشکالی ندارد و غیر آن اشکال دارد. البته ممکن است در طرح‌های جدید، بعضی از اشکالات این کار برطرف شده باشد ولی هنوز اشکال اصلی که استفاده بازاریاب‌های بالواسطه می‌باشد و نوعی «اکل مال به باطل» است وجود دارد.»

  2. با سلام
    بعضی از افراد بخاطر سود شخصی خود دست به هر کاری میزنن مانند ورود به این شرکت های هرمی و گسترش ان در بین مردم رحمتکش روستایی واطلاع رسانی اشتباه به جوانان و به دام انداختن انها در چنین شرکتهاو سرکار گذاشتن انها. از جوانان زرقان خواهش میکنم گرفتار چنین شرکتهای نشوند .که هم از کارو زندگی عقب میفتند وهم از انها سوءاستفاده مالی میشود.

    • ﺑﻌﺪ ﺍﺯ  ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ ﺷﺒﮑﻪ ﺍﯼ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ۸۸/۰۹/۱۸ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﻟﻌﻤﻠﺶ ﺻﺎﺩﺭ ﮔﺮﺩﯾﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﺸﺮﯾﺎﺕ ﻧﺎ ﺁﮔﺎﻩ ﺍﻋﻼ‌ﻡ ﺷﺪ ﮐﻪ ﻫﺮﻣﯽ ﻫﺎ ﻣﺠﻮﺯ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ . ﺧﯿﻞ ﺑﯽ ﺷﻤﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﻋﻼ‌ﻗﻤﻨﺪﺍﻥ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺣﺮﻓﻪ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺍﻋﻼ‌ﻡ ﺟﺰﯾﯿﺎﺕ ﺷﺪﻥ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺗﺎ ﺻﺪﻭﺭ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﻣﺠﻮﺯ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ۶ ﺷﻬﺮﯾﻮﺭ ۹۰ ﻃﻮﻝ ﮐﺸﯿﺪ . ﺍﺯ ﺁﻥ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻓﻌﺎﻻ‌ﻥ ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ ﺷﺒﮑﻪ ﺍﯼ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﮐﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﻧﻤﻮﺩﻥ ﻭ ﺗﺎ ﮐﻨﻮﻥ ۱۲ ﺗﺎ ﺷﺮﮐﺖ ﻧﯿﺰ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﻪ ﺍﺧﺬ ﻣﺠﻮﺯ ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ ﺷﺒﮑﻪ ﯾﺎ ﺷﺪﻧﺪ .
      ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﺴﺎﺋﻠﯽ ﮐﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﺎﻥ ﺷﺒﮑﻪ ﺍﯼ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺭﻭ ﺑﻪ ﺭﻭ ﺑﻮﺩﻥ ﺷﺮﻋﯽ ﺑﻮﺩﻥ ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ ﺷﺒﮑﻪ ﺍﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻭﻗﺘﯽ ﮐﺴﺎﻧﯿﮑﻪ ﺗﺎﺯﻩ ﭘﺮﺯﻧﺖ ﻣﯽ ﺷﺪﻥ ﺑﻪ ﻋﻠﻤﺎ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻋﺪﻡ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺍﻃﻼ‌ﻋﺎﺕ ﮐﺎﻓﯽ ﺳﻮﺍﻻ‌ﺕ ﻧﺎ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻣﯽ ﭘﺮﺳﯿﺪﻥ ﮐﻪ ﻣﺠﺘﻬﺪ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﺑﻪ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﻭ ﺭﺍﯼ ﺑﺮ ﺣﺮﺍﻡ ﺑﻮﺩﻥ ﺁﻥ ﺍﻋﻼ‌ﻡ ﻣﯽ ﮐﺮﺩ ، ﺍﯾﻦ ﺭﻭﯾﻪ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺭ ﺷﺪ ﺗﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﮐﺴﺎﻧﯿﮑﻪ ﮐﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺣﺮﻓﻪ ﺍﻃﻼ‌ﻋﺎﺕ ﻣﮑﻔﯽ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﺑﺎ ﻃﺮﺡ ﺳﻮﺍﻻ‌ﺕ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﺍﺯ ﻣﺠﺘﻬﺪﯾﻦ ﺭﺍﯼ ﺑﺮ ﺣﻼ‌ﻝ ﺑﻮﺩﻥ ﺩﺭﺍﻣﺪ ﻧﺎﺷﯽ ﺍﺯ ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ ﺷﺒﮑﻪ ﺍﯼ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﮐﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺣﮑﻢ ﺑﺮ ﺷﺮﻋﯽ ﺑﻮﺩﻥ ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ ﺷﺒﮑﻪ ﺍﯼ ﯾﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﺷﺮﻋﯽ ﺑﻮﺩﻥ ﻧﺘﻮﺭﮎ ﻣﺎﺭﮐﺘﯿﻨﮓ ﺍﺳﺖ .
      ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﻫﻢ ﺍﻭﻝ ﺑﺎ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺻﺎﺩﻕ ﺑﺎﺷﯿﺪ ﮐﻪ ﻭﻗﺘﯽ ﺗﻮ ﯾﮏ ﺩﻭﻟﺖ ﺍﺳﻼ‌ﻣﯽ ﻣﺠﻮﺯ ﻭ ﭘﺮﻭﺍﻧﻪ ﮐﺴﺒﯽ ﺻﺎﺩﺭ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﯾﻘﯿﻦ ﺑﺪﺍﻧﯿﺪ ﺍﻭﻝ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﺷﺮﻋﯽ ﺑﻮﺩﻥ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ . ﺷﻤﺎ ﻫﯿﭻ ﻭﻗﺖ ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﯽ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻧﮑﺮﺩﯾﺪ ﮐﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﻌﺪﺍ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﻋﻼ‌ﻡ ﺷﻮﺩ ﺑﻠﮑﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺭﺩ ﻫﻢ ﻫﺮ ﮐﺴﯽ ﺑﺎ ﺯﺍﻭﯾﻪ ﻧﮕﺎﻫﯽ ﭘﯿﺶ ﻋﻠﻤﺎ ﺩﯾﻦ ﺭﻓﺘﻪ ﻭ ﺑﺎ ﺳﻮﺍﻻ‌ﺕ ﻏﻠﻂ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﭼﺎﺭ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﮐﺮﺩﻧﺪ ، ﺳﻮﺍﻻ‌ﺗﯽ ﻧﻈﯿﺮ :
      ﺟﺪﯾﺪﺍ ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎﯼ ﻫﺮﻣﯽ ﻣﺠﻮﺯ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﺷﻤﺎ ﺩﺭﺍﻣﺪ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺷﺮﮐﺘﻬﺎ ﺣﻼ‌ﻝ ﺍﺳﺖ ﯾﺎ ﺣﺮﺍﻡ ؟
      ﺧﻮﺩ ﺳﻮﺍﻝ ﻣﺸﮑﻞ ﺩﺍﺭﺩ ، ﮐﺠﺎ ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺮﻣﯽ ﻣﺠﻮﺯ ﮔﺰﻓﺘﻪ ؟ ﻣﮕﻪ ﺗﺎ ﺣﺎﻻ‌ ﮐﻼ‌ﻫﺒﺮﺩﺍﺭﯼ ﻣﺠﻮﺯ ﮔﺮﻓﺘﻪ ؟
      ﯾﺎ ﺳﻮﺍﻝ :  ﻣﯽ ﺧﻮﺍﺳﺘﻢ ﻧﻈﺮ ﻣﺮﺍﺟﻊ ﺭﻭ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ ﺷﺒﮑﻪ ﺍﯼ ﻫﺮﻣﯽ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺑﺪﻭﻧﻢ .
      ﻟﻄﻔﺎ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﺗﻮﺟﻪ ﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ ﺷﺒﮑﻪ ﺍﯼ ﻫﺮﻣﯽ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺑﺎ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎﯼ ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ ﺷﺒﮑﻪ ﺍﯼ ﻫﺮﻣﯽ ﮐﺎﻣﻼ‌ ﻣﺘﻔﺎﺕ ﺍﺳﺖ .
      ﺑﺎ ﺗﺸﮑﺮ
      ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﺳﻮﺍﻻ‌ﺕ ﺭﻭ ﻭ ﯾﺎ ﻧﻈﯿﺮ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺭﺩ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﯿﺪ ﻟﻔﻆ ﻫﺮﻣﯽ ﯾﻌﻨﯽ ﮐﺎﺭ ﮐﻼ‌ﻫﺒﺮﺩﺍﺭﯼ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺭﺩﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺠﺘﻌﻬﺪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﻣﯽ ﺍﻧﺪﺍﺯﺩ .
      ﺩﺭ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺑﺪﺍﻧﯿﻢ ﮐﺴﺐ ﻣﺎﻝ ﺣﻼ‌ﻝ ﭼﯿﺴﺖ :
      ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﻣﻮﻻ‌ ﺍﻣﯿﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﯿﻦ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﯽ (ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ)، ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﻭ ﮐﺴﺐ ﺣﻼ‌ﻝ ﮐﻪ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺭﺍﻩ ﺷﺮﻋﯽ ﮐﺴﺐ ﺭﺍ ﺑﺎﯾﺪ ﯾﺎﺩ ﮔﺮﻓﺖ ﺳﭙﺲ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﮐﺴﺐ ﻭ ﮐﺎﺭ ﮐﺮﺩ: { ﺍﻟﻔِﻘﻪ ﺛُﻢَّ ﺍﻟﻤَﺘﺠَﺮ }؛
      ﺑﺨﺶ ﺍﻭﻝ:
      ﺩﺭ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﻣﻌﺎﻣﻼ‌ﺕ ﺣﻼ‌ﻝ، ﺑﻪ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﺍﯼ ﺑﺮﻣﯿﺨﻮﺭﯾﻢ ﺑﻨﺎﻡ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﺳَﻠَﻒ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻧﻮﻉ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ، ﻣﺸﺘﺮﯼ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﭘﻮﻝ ﺟﻨﺲ ﺭﺍ ﻣﯽ ﭘﺮﺩﺍﺯﺩ ﺗﺎ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﺪﺗﯽ ﺟﻨﺲ ﺭﺍ ﺗﺤﻮﯾﻞ ﺑﮕﯿﺮﺩ ﻭ ﻓﺮﻭﺷﻨﺪﻩ ﻫﻢ ﻣﺘﻌﻬﺪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻃﺒﻖ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺩ، ﺟﻨﺲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻮﻗﻊ ﻣﻘﺮﺭ ﺗﺤﻮﯾﻞ ﺩﻫﺪ. ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺭﺳﺎﻟﻪ ﺗﻮﺿﯿﺢ ﺍﻟﻤﺴﺎﺋﻞ ﻣﺮﺍﺟﻊ ﺗﻘﻠﯿﺪ ﻫﻢ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ:
      ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﺳﻠﻒ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺸﺘﺮﻯ ﭘﻮﻝ ﺭﺍ ﺑﺪﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﺪﺗﻰ ﺟﻨﺲ ﺭﺍ ﺗﺤﻮﯾﻞ ﺑﮕﯿﺮﺩ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﮕﻮﯾﺪ ﺍﯾﻦ ﭘﻮﻝ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺩﻫﻢ ﮐﻪ ﻣﺜﻼ‌ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺷﺶ ﻣﺎﻩ ﻓﻼ‌ﻥ ﺟﻨﺲ ﺭﺍ ﺑﮕﯿﺮﻡ ﻭ ﻓﺮﺷﻨﺪﻩ ﺑﮕﻮﯾﺪ ﻗﺒﻮﻝ ﮐﺮﺩﻡ، ﻭ ﯾﺎ ﻓﺮﻭﺷﻨﺪﻩ ﭘﻮﻝ ﺭﺍ ﺑﮕﯿﺮﺩ ﻭ ﺑﮕﻮﯾﺪ ﻓﻼ‌ﻥ ﺟﻨﺲ ﺭﺍ ﻓﺮﻭﺧﺘﻢ ﮐﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺷﺶ ﻣﺎﻩ ﺗﺤﻮﯾﻞ ﺑﺪﻫﻢ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﺻﺤﯿﺢ ﺍﺳﺖ.
      ﻣﺜﻞ ﺧﺮﯾﺪ ﻣﺤﺼﻮﻻ‌ﺕ ﺍﺯ ﺳﺎﯾﺖ ﺷﺮﮐﺖ ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ ﺷﺒﮑﻪ ﺍﯼ  ﮐﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺛﺒﺖ ﻧﺎﻡ، ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽ ﭘﺬﯾﺮﺩ ﻭ ﺷﺮﮐﺖ ﻧﯿﺰ ﻇﺮﻑ ۳ ﺍﻟﯽ ۱۳ ﺭﻭﺯ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺧﺮﯾﺪﺍﺭﯼ ﺷﺪﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﺩﺭﺳﯽ ﮐﻪ ﺩﺭﺝ ﮐﺮﺩﯾﺪ ﻣﯽ ﺭﺳﺎﻧﺪ  ﯾﺎ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺭﺍﯾﮕﺎﻩ ﺍﺯ ﺷﻌﺒﺎﺕ ﺍﯾﻦ ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﺪ
      ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﻃﺒﻖ ﺍﯾﻦ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ (ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﺳَﻠَﻒ)، ﺧﺮﯾﺪﺍﺭﯼ ﺍﺯ ﺷﺮﮐﺖ ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ ﺷﺒﮑﻪ ﺍﯼ ﺻﺤﯿﺢ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻫﯿﭻ ﺍﺷﮑﺎﻟﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻧﻮﻉ ﺧﺮﯾﺪﺍﺭﯼ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ.
      ﺑﺨﺶ ﺩﻭﻡ:
      ﺑﺎﺭ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﻣﻌﺎﻣﻼ‌ﺕ ﺣﻼ‌ﻝ ﻧﮕﺎﻫﯽ ﮐﻨﯿﻢ ﻣﯽ ﺑﯿﻨﯿﻢ ﯾﮑﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺯ ﻣﻌﺎﻣﻼ‌ﺕ، ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﺟُﻌﺎﻟﻪ ﻧﺎﻡ ﺩﺍﺭﺩ. ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺭﺳﺎﻟﻪ ﺗﻮﺿﯿﺢ ﺍﻟﻤﺴﺎﺋﻞ ﻣﺮﺍﺟﻊ ﺗﻘﻠﯿﺪ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ:
      ﺟُﻌﺎﻟﻪ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﮕﺬﺍﺭﺩ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﮐﺎﺭﻯ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ ﻣﺎﻝ ﻣﻌﯿﻨﻰ ﺑﺪﻫﺪ، ﻣﺜﻼ‌ ﺑﮕﻮﯾﺪ ﻫﺮ ﮐﺲ ﮔﻤﺸﺪﻩ ﻣﺮﺍ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﻨﺪ، ﺩﻩ ﺗﻮﻣﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﻰ ﺩﻫﻢ، ﻭ ﺑﻪ ﮐﺴﻰ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻗﺮﺍﺭ ﺭﺍ ﻣﻰ ﮔﺬﺍﺭﺩ ﺟﺎﻋﻞ، ﻭ ﺑﻪ ﮐﺴﻰ ﮐﻪ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻰ ﮔﻮﯾﻨﺪ، ﻭ ﻓﺮﻕ ﺑﯿﻦ ﺟﻌﺎﻟﻪ ﻭ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﮐﺴﻰ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﮐﺎﺭﻯ ﺍﺟﯿﺮ ﮐﻨﻨﺪ، ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﺟﺎﺭﻩ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺻﯿﻐﻪ، ﺍﺟﯿﺮ ﺑﺎﯾﺪ ﻋﻤﻞ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ ﻭ ﮐﺴﻰ ﻫﻢ ﮐﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺟﯿﺮ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺟﺮﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺑﺪﻫﮑﺎﺭ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ. ﻭﻟﻰ ﺩﺭ ﺟﻌﺎﻟﻪ ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﻋﻤﻞ ﻧﺸﻮﺩ ﻭ ﺗﺎ ﻋﻤﻞ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﺪﻫﺪ، ﺟﺎﻋﻞ ﺑﺪﻫﮑﺎﺭ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ.
      ﻣﺜﻞ ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎﯼ ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ ﺷﺒﮑﻪ ﺍﯼ  ﮐﻪ ﺣﯿﻦ ﻋﻘﺪ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺩ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮ ﮐﺲ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﻩ ﺷﺮﮐﺖ ﺷﻮﺩ (ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺏ) ﺑﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ ﺍﺵ ﭘﻮﺭﺳﺎﻧﺖ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺩﺭ ﻗﺒﺎﻝ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﭘﻮﺭﺳﺎﻧﺖ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺷﻬﺎﯼ ﺷﺮﮐﺖ، ﺷﺎﻣﻞ ﺣﺎﻟﺶ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.
       
       

      • با سلام . چند نکته اولاً هیچ قانونی من در خصوص بازاریابی شبکه ای پیدا نکردم که مجوز فعالیت به این نوع بازاریابی از طرف مجلس و شورای نگهبان داده باشد. اگر شما سراغ دارید شماره مصوبه مجلس را ذکر نمایید.
        دوم اینکه مجتهد نمی تواند آنقدر ساده و بی اطلاع باشد که بایک سوال به اشکال بیافتد و نتواند تشخیص درست بدهد، بر فرض عدم تشخیص صحیح یک مجتهد ، آیا مراجع دیگر نیز که حکم بر حرام بودن یا اشکال شرعی بازاریابی شبکه داده اند، آیا آنها نیز به اشتباه افتاده اند؟
        ثالثاً نظر قطعی رهبری در مورد بازاریابی شبکه ای به صورت زیر می باشد:
        بازاریابى شبکه‌اى
        س: مدتى است در شرکتى که فعالیتش در زمینه بازاریابى شبکه‌اى است مشغول به کارشده‌ام. هر کسى براى ورود به شرکت باید محصولاتى را خریدارى کند که در این خرید ۲۱ درصد پورسانت به او تعلق مى‌‌گیرد. سپس چند نفر را به شرکت معرفى کرده و آنها هم چند نفر دیگر را و همینطور تا آخر پیش مى‌‌رود.
        ما به افرادى که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم معرفى مى‌‌کنیم باید آموزش بدهیم و شرکت هم مقدارى از سود خود را به عنوان پورسانت به ما مى‌‌دهد.
        حکم این پول چیست؟
        البته لازم است بگویم اگر کسى که وارد شرکت مى‌شود هر ماه خرید نکند پورسانتى هم به او تعلق نمى‌‌گیرد هرچند افراد شبکه او میلیون‌ها تومان خرید کرده باشند. در ضمن به ما مجوّزى نشان دادند که تأیید مى‌‌کند کار شرکت به صورت قانونى است.
        ج) صورت شرعى ندارد و این قبیل موارد باید بر اساس قوانین مصوّب مجلس شوراى اسلامى و مورد تأیید شوراى محترم نگهبان باشد و در صورت نبود چنین قانونى، لازم است از طریق مجارى آن اقدام شود.(منبع استفتائات مقام معظم رهبری http://www.leader.ir

  3. ﻫﻤﯿﻦ ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯ ﭘﯿﺶ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺧﺒﺮﮔﺰﺍﺭﯼ ﺍﯾﺮﻧﺎ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺷﺮﻋﯽ ﺑﻮﺩﻥ ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ ﺷﺒﮑﻪ ﺍﯼ ﺑﺎ ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﺳﯿﺪ ﻣﻮﺳﯽ ﺷﺒﯿﺮﯼ ﺯﻧﺠﺎﻧﯽ  ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺧﺼﻮﺹ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﺍﯼ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ ﻣﺘﻦ ﺁﻥ ﺑﺪﯾﻦ ﺷﺮﺡ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ :
    ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺳﻮﺍﻝ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ: ﮐﺴﺐ ﺩﺭﺁﻣﺪ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ ﺷﺒﮑﻪ ﺍﯼ ﭼﻪ ﺣﮑﻤﯽ ﺩﺍﺭﺩ؟ ﺁﯾﺎ ﭘﻮﺭﺳﺎﻧﺘﯽ ﮐﻪ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ، ﺣﻼ‌ﻝ ﺍﺳﺖ؟
    ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﺷﺒﯿﺮﯼ ﺯﻧﺠﺎﻧﯽ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ: ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ ﺷﺒﮑﻪ ﺍﯼ ﺳﻮﺩ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻣﺸﺘﺮﯼ ﻭ ﺧﺮﯾﺪﺍﺭ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﻭ ﯾﺎ ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺏ ﺩﯾﮕﺮ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﻮﺩ، ﺍﺷﮑﺎﻝ ﺷﺮﻋﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﺍﻟﺒﺘﻪ ﭼﻨﯿﻦ ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﻬﺎﯾﯽ ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺍﺣﺘﯿﺎﻁ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺑﺮ ﺧﻼ‌ﻑ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺑﺎﺷﺪ؛ ﺍﺧﺬ ﭘﻮﺭﺳﺎﻧﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺎﺭ ﺣﻼ‌ﻝ ﺍﮔﺮ ﺧﻼ‌ﻑ ﻣﻘﺮﺭﺍﺕ ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﺍﺷﮑﺎﻝ ﻧﺪﺍﺭﺩ.

    ﻟﯿﻨﮏ ﺧﺒﺮ ﺩﺭ ﺳﺎﯾﺖ ﺍﯾﺮﻧﺎ ﮐﻪ ﺳﺎﯾﺖ ﺧﺒﺮﮔﺰﺍﺭﯼ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺍﺳﻼ‌ﻣﯽ ﺍﺳﺖ ﻧﯿﺰ ﺩﺭ ﻟﯿﻨﮏ ﺯﯾﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ :
    http://www.irna.ir/fa/News/81668063

     
    sharie networm marketing4

  4. من چه کار دارم به رهبری؟من خودم بازاریابی هستم که بورسانت این ماهم ۳میلیون شدږبه جوانی مثل من که معلولیت جسمی دارم کجای دنیا ۳ میلیون حقوق میده؟آیا به نظر شما خود رهبری تا به حال ‍برزنت شده تا خم و چم کار کامل متوجه بشه؟ما ازتولید ملی استفاده میکنیم ږکارګر ایرانی اون تولید میکنه ږ اشتغال زایی فراوانی داره واسه جوانانی مثل من که نه سرمایه دارن و نه توان کار کردن ږجلوګیری میکنه از خروج ارز از کشورږ ایران اګه قراره جزو سازمان wtoبشه باید حداقل یک شرکت بازاریابی فرامرزی یا بین المللی داشته باشه بس ما کالای تولید داخل صادر هم میکنیمږبازم بګم دیګه چه مزایدی داره؟چرا سنګ اندازی میکنید تو این قضیه؟این کار ۷۰سال توی امریکا داره انجام میشهږ غیراز اینکه باعث شده تولید ناخالص امریکا بالا بره و ارز آوری داشته باشه و کاری کنه که امریکا اقتصاد اول دنیا باشه چه ضرری داشته؟ایران یه کشور جهان سومی ږ میدونید چرا؟ مهمترین علتش اینکه مردمش مالیات نمیده اما ما ۹ درصد ارزش افزوده و ۳ درصد بر درآمد مالیات میدیمږ مابیش قراولان مالیات دهی هستیم و این داریم با نتورک مارکتینګ بایه ریزی میکنیم تا به یک فرهنګ تبدیل بشع ږنتورک با تمام اوصافی که عرض کردم خودش مصداق اقتصاد مقاومتی ږ دیګه حرفی ندارم

    • اگه رهبری در مورد بازاریابی شبکه مشکل دارن چرا مطالبش عکش تو دفاتر رسمی ونمایندگی های بازار یابی هست ؟؟؟؟ایران قانون داره دارین الکی حرف در میارن برای رهبر بزرگ وگران قدرمون زیرا اگه رهبری با بازار یابی مشکلی داشته هیچ وقت ما بازاریان شبکه ایی نمی تونستیم فعالیت کنیم

      میگین حرام خب حرام کلمه عربیه معنی میشه بد کجایی کار بازاریابی بداست ؟؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

3 + سیزده =

theme